Kontrolafgift
Her kan du finde information og kontakte os angående din kontrolafgift.

Inden du kontakter os kan du med fordel finde information vedrørende kontrolafgifter herunder.
Rejsekort (fysisk og på app)
Uanset om du benytter dig af rejsekort-appen eller det fysiske rejsekort skal du være checket ind inden du stiger på toget.
Når dit rejsekort ikke er checket ind, inden du stiger på toget, har du ikke gyldig billet, og du vil derfor modtage en kontrolafgift ved en billetkontrol.
På standerne står der henholdsvis IND og UD. Husk både at lytte efter lydsignalet og læse teksten på kortlæserens skærm for at sikre dig, at du har checket ind eller ud.
Hvis du stiger på toget og anvender en forkert rejsekortstander eller af andre årsager ikke får checket dit rejsekort korrekt ind, inden du stiger på toget, har du ikke gyldig billet, og du vil derfor modtage en kontrolafgift ved en billetkontrol.
Når du tanker dit rejsekort op via selvbetjeningen, kan der gå op til 24 timer før beløbet bliver overført til dit rejsekort. Du kan se din saldo via selvbetjeningen på rejsekort.dk. Har du brug for penge på dit rejsekort her og nu, kan du altid tanke op på en rejsekortautomat eller et fysisk salgssted.
Standeren giver dig besked, hvis saldoen på dit rejsekort er for lav til at checke ind. Husk derfor både at lytte efter lydsignalet og læse teksten på standeren. Hvis dit rejsekort ikke kan checkes ind, skal du vente med at stige på toget, til du kan checke rejsekortet ind eller har en anden gyldig billet.
Når dit rejsekort ikke er checket ind på grund af for lav saldo, vil du modtage en kontrolafgift ved en billetkontrol.
Er rejsekortstanderen på stedet ude af drift, skal du benytte en af de andre standere på perronen. Er det ikke muligt, skal du købe en anden form for billet, inden du stiger på toget. Det kan være en fysisk billet, sms-billet eller checke ind via rejsekort som app.
Har du ikke en gyldig billet, inden du stiger på toget, og vil du modtage en kontrolafgift ved en billetkontrol.
Billetter på mobiltelefonen
Du skal have modtaget din SMS-billet, inden du stiger på toget. Hvis du først modtager din SMS-billet, efter du er steget på toget, vil du modtage en kontrolafgift.
For at modtage din SMS-billet, skal du huske at svare ’Ja’ til din bestilling. Hvis du ikke svarer ’Ja’ inden for ét minut, bliver din bestilling annulleret.
Hvis du har forbindelsesproblemer og derfor ikke har modtaget din SMS-billet, skal du købe billet på anden vis – eller vente med at stige på toget, til du har en gyldig billet.
Forkert startzone
Du skal bestille din SMS-billet fra den zone, hvor du stiger på toget. Du kan finde zonenummeret ved køreplansopslaget på perronen. Hvis din SMS-billet er bestilt fra en forkert startzone, er det ikke en gyldig billet, og du vil modtage en kontrolafgift.
Du skal have bestilt, bekræftet og modtaget din mobilbillet, der skal være tilgængelig på din telefon, inden du stiger på toget. Hvis du modtager din mobilbillet, efter du er steget på toget, vil du modtage en kontrolafgift ved en billetkontrol.
Udfordringer med appen
Oftest skyldes udfordringer med appen manglende adgang til internettet, problemer med telefonens placeringstjenester, dårlig dækning eller udløbne betalingskortoplysninger.
Hvis du ikke kan købe billet via appen, skal du købe billet på anden vis - f.eks. SMS-billet – husk at denne også skal være bestilt, bekræftet, modtaget samt tilgængelig, inden du stiger på toget.
Har du ikke købt og modtaget din mobilbillet, inden du steg på toget, vil du modtage en kontrolafgift ved billetkontrol.
Du skal kunne fremvise din mobilbillet ved billetkontrollen. Du skal derfor sørge for at have strøm på din telefon, så du kan fremvise din mobilbillet til togrevisoren.
Hvis du ikke kan fremvise din mobilbillet til togrevisoren, vil du modtage en kontrolafgift.
Det er ikke muligt at indsende upersonlige billetter, herunder mobilbilletter, efterfølgende, da disse kan overdrages til andre.
Periodekort/Pendlerkort
Du skal sørge for, at du har alle de zoner, som du rejser igennem, på dit periode/pendlerkort. Mangler du en zone på dit periodekort/pendlerkort, vil du modtage en kontrolafgift ved billetkontrol.
Køb af periodekort/pendlerkort via app
Når du køber et periodekort/pendlerkort i appen, skal du vælge de zoner, du ønsker at rejse i.
Du skal vælge den zonekombination, som passer til den/de rejser, du ønsker at benytte, når du pendler.
Husk at kontrollere gyldigheden af kortet, inden du stiger på toget.
Hvis dit periodekort er udløbet, når du stiger på toget, vil du modtage en kontrolafgift ved en billetkontrol.
Hvis dit periodekort er udløbet, kan du, inden du stiger på toget, købe en billet eksempelvis via DOT Billetter appen eller via SMS 1415.
Hvis du ikke kan fremvise dit gyldige periodekort/pendlerkort ved billetkontrollen, har vi mulighed for at nedsætte din kontrolafgift til 125 kr. Det gælder både, hvis du har glemt dit periodekort/pendlerkort derhjemme eller ikke har mere strøm på din telefon.
Husk at vedhæfte dokumentation for, at du havde et gyldigt kort (foto, skærmprint eller lignende), hvor det tydeligt fremgår, at kortet var gyldigt den pågældende dag.
Når du har bestilt en ny periode til dit pendlerkort, skal du altid huske at aktivere det. Dette gøres ved at checke kortet ind på din første rejse, efter du har bestilt din periode. Det er dit eget ansvar at sikre dig, at kortet er aktiveret, før du påbegynder din rejse. Hvis det ikke er aktiveret, er din periode ikke gyldig, og du rejser derfor uden gyldig billet. Husk i øvrigt, at du altid skal checke dit pendlerkort Rejsekort ind, når du stiger på toget.
Husk i øvrigt, at du altid skal checke ind med Pendler Kombi, og at der skal være penge nok på kortet til din forudbetaling, før du kan checke ind.
Bemærk, at du skal gøre en igangværende pendlerperiode færdig, før du kan aktivere en ny periode til dit kort.
Sådan betaler du din kontrolafgift
Find oplysninger om betaling nederst på din kontrolafgift. Hvis du har mistet din kontrolafgift, kan du kontakte os via kontaktformularen nedenfor.
Betal i din bank eller netbank inden 15 dage efter, at du har fået din kontrolafgift. Sker det ikke vil du modtage en rykkerskrivelse med krav om betaling samt et rykkergebyr i din E-Boks.
Du kan også betale via MobilePay 766749. Oplys her enten nummeret på kontrolafgiften eller dit navn samt fødselsdato ved betalingen.
Du kan ikke betale via Lokaltog.dk, og prisen på en kontrolafgift kan ikke nedsættes, selvom du er studerende, lærling, kontanthjælpsmodtager eller pensionist
Ønsker du at klage over en kontrolafgift?
Ønsker du efter at have læst ovenstående fortsat at klage over en kontrolafgift? Benyt kontaktformularen herunder
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro
Hvis du har modtaget svar på din klage fra Lokaltog og er du uenig i afgørelsen, kan du kontakte Ankenævnet for Bus, Tog og Metro på deres hjemmeside. Klagen skal indgives elektronisk via deres hjemmeside, og ankenævnet opkræver et gebyr for at behandle en klage.
Hvis du får medhold i din sag, tilbagebetales gebyret.
Ankenævnets adresse:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro
Automatikvej 1
2860 Søborg
Gå til Ankenævnet for Bus, Tog og Metros hjemmeside her
Se Ankenævnets tidligere afgørelser her
