Du skal købe cykelbillet, hvis du tager en cykel med på Odsherredsbanen, Tølløsebanen og Østbanen.
Det er gratis at tage en cykel med på vores øvrige strækninger. På Lollandsbanen er der dog spærretid for cykler, hvor du ikke kan tage cykel med i tidsrummet fra kl. 6.30 til 8.00 på hverdage.
Du kan købe cykelbillet i vores billetautomat, via sms eller appen DOT Billetter. Du kan også checke cyklen ind med dit rejsekort.
Der er maksimalt plads til mellem 4 og 10 cykler afhængigt af hvilket tog, du kører med. Tag bagagen af cyklen. Så kan du og flere måske få cyklen med, når pladsen er trang. Det er altid personalet, der vurderer, om der er plads.
Løbecykler til børn bliver betragtet som legetøj og må derfor medtages gratis i Lokaltog, så længe de ikke overstiger bagagemålene, som er 100x60x30 cm. Passageren skal holde fast på løbecyklerne eller sidde med dem under hele kørslen.
Tandemcykler, varecykler, christianiacykler og cykelanhængere må ikke medtages. Du kan læse mere under menupunktet Rejseregler.
Læs mere om at tage cykler frit med i Lolland og Guldborgsund kommuner.
Der kan tankes op i vores betjente billetsalg på stationerne i Fredensborg, Frederiksværk, Gilleleje, Helsinge og Nærum
Der kan også tankes op i rejsekortautomater på følgende stationer: Helsingør, Snekkersten, Hillerød, Roskilde, Tølløse, Holbæk, Slagelse, Køge og Nykøbing Falster.
Hvis toget er forsinket mere end 20 minutter er Lokaltog A/S underlagt Movias rejsegaranti. Sådan foregår det: Du lægger selv ud for taxaturen. Husk at få kvitteringen! Herefter udfylder du ansøgningsskemaet, som du finder på www.dinoffentligetransport.dk og printer det ud. Movia skal modtage ansøgningsskemaet sammen med den originale taxakvittering senest 14 dage efter hændelsen, ellers kan de ikke behandle ansøgningen. Movia refunderer op til 300 kroner pr. taxa, uanset hvor mange personer I er om at dele taxa’en. Refusionen vil ske 7-14 dage efter, Movia har modtaget din ansøgning. Du kan læse mere om Movias rejsegaranti på www.dinoffentligetransport.dk
Pensionistkort købt den 17. januar og senere kan ikke benyttes på hverdage i Lokaltog, hvis du stiger på i tidsrummet fra kl. 7.00 til 9.00. Er du steget på vores tog inden kl. 7, kan du altid færdiggøre turen med vores tog. Læs mere om pensionistkort og spærretid i tog, metro og busser.
Medbringer man en større hund skal der købes en børnebillet til hunden. Ved større hunde forstås hunde der ikke kan transporteres i bur eller lignende. Større hunde kan kun medbringes såfremt togpersonalet vurderer de ikke er til gene for de øvrige passagerer. Hver passager må kun medbringe en større hund der skal være i snor og under passagerens kontrol. Små hunde kan medbringes gratis såfremt de er anbragt i en taske eller bur og skal forblive der under hele rejsen.
Man kan klage over en udstedt kontrolafgift ved at udfylde formularen her. Når formularen er sendt vil man modtage en kvitteringmail. Der kan også klages pr. brev. Brevet sendes til Lokaltog A/S, Jættevej 50, 4100 Ringsted.
Vi besvarer indkomne klager inden for 10 hverdage.
Indgiver du en klage, vil din sag blive sat i bero, indtil klagen er afgjort. I klagesvar vil du blive vejledt med hensyn til evt. ny betalingsfrist.
Har du ikke betalt den udstedte kontrolafgift indenfor fristen vil du modtage en rykkerskrivelse med et rykkergebyr på 100,00 kr. Betaler du stadig ikke vil fordringen blive videregivet til SKAT til inddrivelse med deraf følgende ekstraomkostninger.
Hvis du ønsker at betale din kontrolafgift over nogle gange skal du rette henvendelse hertil via mail til kundecentret. Dette kan du gøre her eller på telefon 70 20 00 54 og derefter taste 3. Henvendelsen skal ske indenfor klagefristen på 15 dage.
Vi har desværre hverken studierabat eller pensionistrabat.
Hvis du, indenfor 15 dage, indsender kopi af dit gyldige glemte kort vil kontrolafgiften blive nedsat til et administrationsgebyr på 125,00 kr. Kopien af kortet kan indsendes via en formular her på sitet. Klik her for at gå til formularen. Du vil få en kvitteringsmail. Kopien kan også indsendes i brev stilet til Lokaltog A/S, Jættevej 50, 4100 Ringsted
Du skal selv sikre dig, at du har den korrekte billet inden du stiger på toget. Møder du en billetkontrol i toget og har du ikke gyldig rejsehjemmel, vil du få en kontrolafgift.
I vores tog på Gribskovbanen, Hornbækbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen kan man købe billet i toget, men det skal gøres straks efter påstigning. På alle andre baner kan der ikke købes billet i toget, hvorfor billet skal købes inden påstigning.
Har du ikke kunnet købe en billet i en af vores automater og derfor fået en kontrolafgift skal du rette henvendelse hertil og beskrive forløbet. Klik her for at gå til formular. Husk at angive nummer på den udstedte kontrolafgift ved henvendelsen. Henvendelsen vil blive undersøgt og vi svarer indenfor 10 hverdage.
Bestiller du en sms-billet i toget, efter afgangstid, vil du ved en eventuel billetkontrol, modtage en kontrolafgift, idet du er steget på toget uden gyldig rejsehjemmel. Sms-billetten skal være bestilt, bekræftet samt være på telefonen inden du stiger på toget.
Det er kundens eget ansvar at kunne fremvise en gyldig billet på telefonen. Hvis telefonen er løbet tør for strøm, ødelagt eller har været uden dækning på bestillingstidspunktet for sms billetten, gives en kontrolafgift ved en billetkontrol, såfremt man ingen gyldig billet har.