Information om støj

Støj og vedligeholdelse

Vi vedligeholder løbende jernbanen og dens omgivelser for at sikre sikker og stabil drift. Det kan medføre midlertidig støj – især om natten, hvor vi arbejder for at påvirke togtrafikken mindst muligt. 

Typiske aktiviteter:

  • Beskæring af beplantning: Maskiner og lys kan støje, når vi sikrer frit udsyn til signaler og holder grene væk fra sporet.
  • Sporarbejde: Vedligeholdelse af skinner sker både dag og nat. Akutte reparationer kan forekomme med kort varsel.

Herunder finder du yderligere information om aktuelle projekter samt om tyfonering (hornsignal), som vi kun bruger af hensyn til sikkerheden.

Vi gør alt for at begrænse generne og takker for din forståelse.

Aktuelle projekter

Her finder du information om projekter, der kan medføre ekstra støj. Vi opdaterer siden, når der er arbejder på banen, som kan påvirke dig.

Tyfonering

Tyfonering er det signal vi giver med togets horn for at advare omgivelserne om, at et tog er på vej. Det sker typisk ved overkørsler og overgange, hvor der er utilstrækkelige oversigtsforhold, og hvor der ikke er opsat sikringsanlæg med bom eller med lys og klokke.

Formålet er at forebygge ulykker og skabe tryghed for alle, der færdes omkring banen. Tyfonering er en lovpligtig sikkerhedsforanstaltning, og vi sørger for kun at tyfonere dér, hvor reglerne kræver det.

Find yderligere svar på spørgsmål omkring tyfonering nedenfor.

Værd at vide om tyfonering på Lokaltogs baner

Tyfonering er et jernbane-udtryk der bruges om de situationer, hvor et kørende tog bruger hornet (også kaldet tyfonen) til at advare omgivelserne om, at det er på vej.

Et tog tyfonerer oftest ved overkørsler/overgange med utilstrækkelige oversigtsforhold, som ikke er sikret med bomanlæg eller med advarselsanlæg udstyret med lys og klokke.

Tyfonering kan dog også bruges ved akutte situationer, hvor lokomotivføreren vurderer, at der er grund til at udsende advarsel om fare

Det gør vi for at overholde reglerne på området, som siger, at der skal tyfoneres ved usikrede overgange/overkørsler med dårlige oversigtsforhold.

Ja. Med undtagelse af Nærumbanen, hvor vi har en dispensation, som betyder, at vi kun tyfonerer, når der er særlige vejrforhold, der forværrer oversigtsforholdene (tåge).

Den pågældende dispensation er fra 1969 og gælder kun for Nærumbanen.

En tilsvarende/lignende dispensation vil ikke kunne gives til kørsel på Lokaltogs øvrige strækninger i dag.

Det er ikke muligt at ændre på længden eller lydstyrken, når togene skal tyfonere.

Der er helt klar lovgivning på dette område i forbindelse med passage af usikrede overkørsler med utilstrækkelige oversigtsforhold.

Lydstyrken fra vores togs tyfon er fastsat i et EU-regelsæt, som kræver, at lydniveauet fra tyfonen i en afstand på 25 m foran toget skal være i intervallet 101-109 dB(C), og det må Lokaltog ikke fravige.

For at overholde gældende lovgivning, bliver Lokaltogs lokomotivførere instrueret i at tyfonere i to-tre sekunder, når togene passerer usikrede overkørsler, hvor der er utilstrækkelige oversigtsforhold.

Nej, der er klare regler for, at advarselssignalet med togets tyfon skal være langt. Og da det er et advarselssignal, så skal varigheden af tyfoneringen selvfølgelig være af så lang en varighed, at alle borgere der skal til at krydse banen både når at observere og opfatte, at der advares om, at et tog er på vej.

For at overholde gældende lovgivning, bliver Lokaltogs lokomotivførere instrueret i at tyfonere i to-tre sekunder, når togene passerer usikrede overkørsler, hvor der er utilstrækkelige oversigtsforhold.