Værd at vide om tyfonering på Lokaltogs baner
Tyfonering er et jernbane-udtryk der bruges om de situationer, hvor et kørende tog bruger hornet (også kaldet tyfonen) til at advare omgivelserne om, at det er på vej.
Et tog tyfonerer oftest ved overkørsler/overgange med utilstrækkelige oversigtsforhold, som ikke er sikret med bomanlæg eller med advarselsanlæg udstyret med lys og klokke.
Tyfonering kan dog også bruges ved akutte situationer, hvor lokomotivføreren vurderer, at der er grund til at udsende advarsel om fare
Det gør vi for at overholde reglerne på området, som siger, at der skal tyfoneres ved usikrede overgange/overkørsler med dårlige oversigtsforhold.
Ja. Med undtagelse af Nærumbanen, hvor vi har en dispensation, som betyder, at vi kun tyfonerer, når der er særlige vejrforhold, der forværrer oversigtsforholdene (tåge).
Den pågældende dispensation er fra 1969 og gælder kun for Nærumbanen.
En tilsvarende/lignende dispensation vil ikke kunne gives til kørsel på Lokaltogs øvrige strækninger i dag.
Det er ikke muligt at ændre på længden eller lydstyrken, når togene skal tyfonere.
Der er helt klar lovgivning på dette område i forbindelse med passage af usikrede overkørsler med utilstrækkelige oversigtsforhold.
Lydstyrken fra vores togs tyfon er fastsat i et EU-regelsæt, som kræver, at lydniveauet fra tyfonen i en afstand på 25 m foran toget skal være i intervallet 101-109 dB(C), og det må Lokaltog ikke fravige.
For at overholde gældende lovgivning, bliver Lokaltogs lokomotivførere instrueret i at tyfonere i to-tre sekunder, når togene passerer usikrede overkørsler, hvor der er utilstrækkelige oversigtsforhold.
Nej, der er klare regler for, at advarselssignalet med togets tyfon skal være langt. Og da det er et advarselssignal, så skal varigheden af tyfoneringen selvfølgelig være af så lang en varighed, at alle borgere der skal til at krydse banen både når at observere og opfatte, at der advares om, at et tog er på vej.
For at overholde gældende lovgivning, bliver Lokaltogs lokomotivførere instrueret i at tyfonere i to-tre sekunder, når togene passerer usikrede overkørsler, hvor der er utilstrækkelige oversigtsforhold.