SKINNERNE ER LAGT 

til hverdagen og fremtiden

Østbanen er genåbnet - og klar til at tage dig med videre

Efter en omfattende renovering er Østbanen nu tilbage i drift – stærkere, mere komfortabel og klar til fremtiden. Med helt nye skinner, sveller og en opgraderet sporkasse på dele af strækningen, kan du som kunde se frem til en mere stabil, sikker og behagelig rejseoplevelse.

Østbanen

RødvigStore HeddingeKlippingeVarpelevFaxe LadepladsFaxe SydTokkerupKariseLille LindeHårlevHimlingøjeGrubberholmValløEgøjeKøgeØlbyLille SkensvedHavdrupGadstrupRoskilde

RoskildeGadstupHavdrupLille SkensvedØlbyKøgeEgøjeValløGrubberholmHimlingøjeHårlevLille LindeKariseTokkerupFaxe SydFaxe LadepladsVarpelevKlippingeStore HeddingeRødvig

Rejs med Østbanen – nemt og bekvemt

Hos Lokaltog står vi klar til at bringe dig sikkert og komfortabelt frem og tilbage med Østbanen, som nu er genåbnet efter en omfattende renovering. På rejseplanen.dk kan du nemt og bekvemt planlægge din rejse med opdaterede rejsetider. Du kan også hente vores køreplan ved at klikke på knappen herunder.

Rejs med Østbanen – nemt og bekvemt

Renoveringen

Renoveringen af Østbanen blev udført i tre etaper:

Etape 1: Køge – Hårlev
Renoveret fra juni til oktober 2023. Nye skinner og sveller blev lagt, og togene genoptog driften 2. oktober.

Etape 2: Hårlev – Faxe Ladeplads
Arbejdet blev afsluttet i februar 2024. Genåbningen blev markeret med kaffe og pandekager – og glæde over forbedringerne.

Etape 3: Hårlev – Rødvig
Den mest omfattende etape, hvor hele sporkassen blev udskiftet. Genåbnet i september 2024.

Renoveringen

De mest almindelige spørgsmål om Østbanens renovering

Vi har nedenfor prøvet at samle de mest almindelige spørgsmål vi har modtaget i forbindelse med Østbanens renovering

Den 9. september 2024.

Det er opbygningen under skinnerne, som sikrer stabilitet og dræning. Den blev udskiftet på strækningen Hårlev – Rødvig.

Du får en mere komfortabel, stabil og fremtidssikret rejse – med mulighed for flere afgange og kortere rejsetid.

Renoveringen blev udført af Strukton Rail A/S med Zøllner A/S som underentreprenør.

Banen var nedslidt og havde behov for en grundlæggende opgradering for at sikre driftssikkerhed og komfort i mange år frem.

Ja, hele Østbanens strækning har fået nye skinner og sveller – i alt 50 km spor er blevet fornyet.

Der er taget hensyn til miljøet under arbejdet, bl.a. ved korrekt håndtering af jord og materialer samt ved at sikre god dræning og stabilitet.

Renoveringen har ikke ændret på adgangsforholdene, men den forbedrede komfort og stabilitet gør rejsen mere behagelig for alle.