Nye batteritog er bedre for miljø og klima

Som Danmarks største lokalbaneselskab ønsker vi i Lokaltog at gøre en indsats for den grønne omstilling. Blandt andet ved at udskifte dieseltog med nye batteritog, der er bedre for klimaet og ikke mindste det lokale miljø.

I oktober 2024 underskrev Lokaltog en købsaftale med Stadler angående indkøb af 14 batteritog efter godkendelse af finansiering af Region Sjælland. Aftalen indeholder også option på køb af yderligere ti batteritog. De 14 batteritog, der forventes leveret inden udgangen af 2028, skal efter planen indsættes på Øst- og Tølløsebanen. 

Du kan læse mere om aftalen her

Fakta om Lokaltogs nye batteritog

  • De nye batteritog leveres af den schweiziske togproducent Stadler.
  • Togene bliver udstyret med borde, toiletter og WiFi
  • Når alle batteritog er leveret, vil Lokaltogs IC2-tog blive udfaset
  • Region Sjælland står bag finansieringen som garant for Lokaltogs lån til indkøb af de nye tog
  • Et af de fire hovedtemaer i Movias nye Mobilitetsplan 2024 er ”Fokus på klima og miljø”. Med Lokaltogs køb af 14 nye batteritog - og option på yderligere 10 til indsættelse på strækninger i Region Sjælland - tages det første store skridt i forhold indfrielse af målsætningen om, at alle nye tog kører på el.
  • De 14 nye batteritog bliver emissionsfri og bidrager derudover til et bedre nærmiljø, da de også reducerer støjgener fra togenes accelerationer og tomgang ved stationer.
Fakta om Lokaltogs nye batteritog

De grønne ambitioner for Lokaltog er i overensstemmelse med den aftale, som regionerne og staten indgik i 2020, hvor man blev enige om, at indkøb af togmateriel fremover skal være klimavenligt og bidrage til de nationale 2030-klimamål.

De nye batteritog reducerer CO2-udledningen betragteligt. Derfor er batteritog en rigtig god investering for både klimaet, naturen langs banerne, naboerne, medarbejderne og kunderne.

Klik på de fire interaktive punkter på toget for at se fordele:

Et batteritog er stort set en udbygning af et eltog med en batteripakke. Det vil sige, at det meste af toget er kendt og velafprøvet teknologi. Det minimere risikoen for, at der opstår tekniske problemer, når vi sætter nye batteritog i drift.

På batteritog er der strømaftagere på taget lige som på eltog. Batteritog bruger både strømaftagerne til ladning af batterierne og til kørsel på de strækninger og stationer, hvor sporet er elektrificeret.

Batteritog er mere fleksible end eltog uden batteri. Batteritog kan køre på Banedanmarks strækninger, der er elektrificerede, men også på Lokaltogs strækninger, der ikke er elektrificerede.

Batteritog udleder mindre CO2 end dieseltog, da strømmen til batteritog i høj grad er baseret på grøn energi. Batteritog udleder heller ikke de miljøbelastende stoffer i lokalmiljøet, som dieseltog gør.

Swipe for at se flere fordele ved batteritog