Høj sommervarme og høst kan udfordre komfort og drift

Når sommeren for alvor rammer, så nyder mange sol og varme, men høje temperaturer kan give udfordringer for vores tog og den komfort, du oplever som kunde. 

Foto: www.simontog.dk


Vi ved, at det kan være frustrerende, når toget er varmt, eller når der opstår forsinkelser. Derfor vil vi gerne give dig et indblik i, hvad der sker bag kulisserne, og hvad vi gør for at holde togene kørende, når termometeret viser 30 grader eller mere.

Togene i Lokaltogs flåde består af tre forskellige togmærker, kaldet Litra, som hver især reagerer forskelligt på varmen. Især vores IC2-tog er følsomme, når temperaturerne stiger, men også når høsten går i gang. De mange partikler fra høsten sætter sig i togenes luftindsug, og dermed kan der opstå problemer i motorkølingen og airconditionanlægget.

Når motorens kølesystem stopper til og ikke længere kan følge med, risikerer toget at overophede og automatisk stoppe. Derfor har vi gjort en stor indsats op til sommeren, bl.a. ved at installere ekstra filtre foran kølerne og indføre rensning og filterskift ved alle værkstedsbesøg.

Men selv med alle tiltag kan vi ikke eliminere risikoen helt. Togene er ældre, og slidte dele bliver tydeligere under ekstrem varme. Derfor er der en risiko for, at du kan desværre opleve flere nedbrud i løbet af sommeren.

Hvorfor er der så varmt i toget?
Vi forstår, at høj varme i toget gør rejsen ubehagelig. I flere IC2-tog er køleslanger og ventiler slidte, og det medfører, at airconditionen kan have svært ved at følge med eller svigte.

Den gode nyhed er, at vi har en plan:
Alle slanger og ventiler bliver udskiftet i løbet af efteråret og vinteren, og arbejdet vil være færdigt i marts 2026, så du som kunde får glæde af forbedringerne fra næste forår.

I vores Lint-tog kan man i stedet opleve det modsatte problem: kuldefald eller træk fra vinduerne. Det skyldes desværre selve togenes konstruktion og er ikke noget, vi kan ændre på, men vi forstår, at det også kan være ubehageligt.

Vi er beviste om, at særligt vores IC2-tog er af ældre dato. De står derfor også overfor en udskiftning, når vi efter planen modtager vores helt nye batteritog i efteråret 2028. Men det betyder også, at IC2-togene skal klare sig igennem yderligere fire somre. Derfor arbejder vi løbende på at gøre vores drift mere robust bl.a. ved at ansætte ekstra personale, der hurtigt kan træde til ved uventede nedbrud. Samtidig holder vi et skarpt fokus på vedligehold, rengøring og komfort, så du oplever mindst muligt gene.