Lokaltogs kunder blev flere og mere tilfredse i 2023

2023 blev et godt år for Lokaltog, hvor flere valgte at benytte vores tog. Derudover giver kunderne udtryk for, at de er meget tilfredse med at rejse med Lokaltog.

Lokaltogs kunder blev flere og mere tilfredse i 2023

306.964 flere kunder valgte i 2023 at rejse med Lokaltog end året før. Det betyder en samlet vækst på 3,3 procent, hvilket er et meget tilfredsstillende resultat for Lokaltog i en tid, hvor vi arbejder hårdt for at komme tilbage til samme niveau som før COVID19.

Det flotte årsresultat på passagertal står ikke alene. Således viser nye tal, at Lokaltogs kunder var meget tilfredse med serviceniveauet og det samlede produkt i det forgangne år. På en skala fra 1-5 vurderer Lokaltogs kunder den samlede rejseoplevelse til 4.04. Dermed lever Lokaltog ikke kun op til sit eget mål på 4,00, men samtidig også langt over vores kontraktmål på 3,0.

”Vi har de seneste år haft et stort fokus på at levere det bedst mulige produkt for kunderne, der skal være i centrum. Derfor er vi også meget tilfredse med, at vores indsatser på disse områder bliver honoreret i form af flere kunder i vores tog, og at de kunder også har en bedre oplevelse”, udtaler Kommerciel chef Mette Berthelsen.

I samarbejde med Movia måler Lokaltog løbende kundetilfredsheden gennem interviews med kunderne, mens de rejser med vores tog. I 2023 har mere end 3.000 kunder givet deres mening til kende gennem disse interviews, og det danner grundlag for vores analyse af kundetilfredsheden.

Lokaltog har haft et stort fokus på trafikinformationen det seneste år, og det er også blevet bemærket blandt de rejsende. Således er tilfredsheden steget både på trafikinformation i tog og på stationerne.

”Det er dejligt, at kunderne lægger mærke til, at der er sket en forbedring af trafikinformationen i 2023, men vi er ikke i mål endnu. Derfor fortsætter vi også med at have fokus på at forbedre trafikinformationen yderligere i 2024. Vi tror på, at bedre trafikinformation i sidste ende vil betyde, at flere vælger at benytte Lokaltog i fremtiden”, lyder det fra Mette Berthelsen.

I 2023 valgte mere end 9,7 millioner rejsende at benytte Lokaltog. Et tal, der gerne skal stige yderligere i 2024. Derfor har Lokaltog og Movia opsat et mål for 2024, der betyder, at yderligere 3 procent skal rejse med Lokaltog i løbet af det næste år.

Undersøgelsen af kundetilfredsheden viser ikke kun, hvor det går godt for Lokaltog. Det er også med til at identificere områder, hvor der skal ydes en ekstra indsats. I 2023 har det vist, at kunderne gerne ser en forbedring af både rengøringen i tog og på perroner.

”Når vi ser et fald i kundetilfredsheden på et specifikt område, så bliver det et fokusområde for os, da vi bruger vores kundetilfredshedsanalyser aktivt. Det er også tilfældet i år, hvor der allerede er igangsat tiltag, som skal sikre forbedringer af rengøringen til glæde for både kunder og ansatte”, fortæller Mette Berthelsen.