Kontaktinformation
Lokaltog A/S, telefon 70 20 00 54, mail: Kunde@lokaltog.dk
Fra december tager Lokaltog endnu et markant skridt i ambitionen om at gøre toget til det naturlige valg i Nordsjælland. Med flere afgange sætter Lokaltog for alvor kurs mod en mere attraktiv kollektiv trafik.
Når den nye køreplan for 2026 træder i kraft 14. december vil det være med markant flere afgange i Nordsjælland til glæde for vores kunder. Udvidelsen af driften sker som følge af et ønske fra Region Hovedstaden.
Dermed er driftsudvidelsen et konkret resultat af et tæt samarbejde mellem Region Hovedstaden, Movia og Lokaltog med fælles ambition om at styrke den kollektive trafik i hele regionen.
”Vi er glade for, at Region Hovedstaden ønsker at forstærke den kollektive trafik og stolte af at valget er faldet på togdriften. Når vi udvider driften markant, så forbedrer vi produktet for vores kunder og gør toget til et naturligt valg,” siger Kommerciel- og Kommunikationschef Mette Berthelsen.
Fra køreplansskiftet den 14. december fortsætter halvtimesdriften på hverdagsaftener helt til kl. 22 på Frederiksværkbanen og Lille Nord. Samtidig introduceres der også nattog, der kører hver time natten efter fredag og lørdag på Frederiksværkbanen, Lille Nord, Gribskovbanen og Hornbækbanen.
En kampagne, der udfordrer bilen
Med de mange nye afgange bliver toget et reelt alternativ til bilen - også når det bliver sent. Derfor lancerer Lokaltog en kampagne, der tydeligt viser netop dette.
Eksempel på kampagnemateriale
”Vi tør godt sige, at vi udfordrer bilen i denne kampagne. Med så mange afgange er det nemmere end nogensinde tidligere at tage toget - både dag og nat,” fortæller Mette Berthelsen.
Kampagnen bliver synlig på hængeskilte i togene, plakater på stationerne, annoncer i lokalaviser, opslag på LinkedIn og naturligvis på Lokaltogs hjemmeside.
Første fase sætter fokus på de mange nye afgange og udvidelsen af aften- og weekenddriften. I forbindelse med at den nye køreplan træder i kraft, skifter kommunikationen fokus til nattogene med et klart budskab: Toget kører, også når natten er på sit mørkeste.
Fra 16. december kan man som noget nyt høre Lokaltog på Radio Soft, The Voice og i reklamepauser under podcasts og musikstreaming frem til nytår.
Med dette tiltag ønsker vi, at budskabet når både de daglige pendlere i bilerne og de mange, der skal hjem fra byen sent om aftenen.
Udvidelsen af driften og den nye kampagne er et tydeligt eksempel på, hvordan Region Hovedstaden, Movia og Lokaltog arbejder sammen for at gøre den kollektive trafik mere attraktiv.
”Vores mål er, at flere vælger toget, fordi det er nemt, fleksibelt og kører, når man har brug for det,” siger Mette Berthelsen.