Når efteråret kommer, falder bladene af træerne. Det giver hvert år udfordringer for togdriften, da de visnede blade kombineret med fugtigt vejr bliver til en fedtet masse, der gør det svært for togene at accelerere og bremse. Det kan du læse mere om her.
Men det er ikke kun i forbindelse med start og stop, at løvfald kan give os udfordringer. På strækninger, hvor løvfaldet er særligt kraftigt fx Gribskovbanen, driller de nedfaldne blade nemlig også vores driftscentral.
”Når togene kører over bladene, så bliver der presset en olielignende masse ud på vores skinner, og denne masse gør, at sporisolationerne ikke bliver besat, som man kalder det. Det betyder, at driftscentralen ikke får noget signal om, at toget er passeret en isolering, så driftscentralen ikke kan se, hvor toget befinder sig”, fortæller Banemester Morten Larsen, der denne nat i starten af november endnu engang er trukket i arbejdstøjet.
På alle vores strækninger er der en række sporisolationer. Det kan være i forbindelse med stationer eller ude i selve sporet, som tilfældet er fx på Gribskovbanen mellem Kagerup Station og Slotspavillonen. Isoleringerne sikrer, at et tog ikke bliver sendt ud på skinnerne, før det forankørende tog har passeret en isolering, og driftscentralen dermed er sikker på, at sporet er frit.
Massen fra de nedfaldne blade danner en film, der ligger ovenpå skinnerne. Denne film kan toget, trods sin store vægt, ikke bryde igennem, og det gør, at toget ikke kan kortslutte sporet ved isoleringen. Kortslutningen er det signal, som driftscentralen modtager, og når det ikke er muligt for toget at kortslutte sporet, så får driftscentralen ikke besked om, at toget er passeret isoleringen. Derfor må det efterfølgende tog må sendes afsted med nedsat hastighed, så sikkerheden bevares i top. Det giver naturligvis forsinkelser. For at undgå dette tager medarbejdere som Banemester Morten Larsen ud i sporet midt om natten for at rense skinnerne, der hvor der er sporisolationer.
Bevæbnet med en vinkelsliber med stålbørster påsat kører Morten gennem Gribskov for at slibe skinnerne seks kritiske steder, inden første morgentog begiver sig ud på skinnerne. Morten Larsen er en del af en taskforce, der yder en særlig indsats for at sikre vores rettighed.