Tre leverandører skal afgive tilbud på Lokaltogs nye batteritog og ladeinfrastruktur til Nærumbanen

Lokaltog, som er en del af Trafikselskabet Movia, der driver ni lokalbaner på Sjælland og Lolland-Falster, har forhåndsgodkendt – eller prækvalificeret, som det formelt hedder - tre togleverandører, der skal afgive endeligt tilbud på nye batteritog og tilhørende ladeinfrastruktur til Nærumbanen i Region Hovedstaden. De nye batteritog skal erstatte de fire gamle dieseltog fra 1999, som kunderne i dag kører med, når de bruger Nærumbanen.


Tre leverandører skal afgive tilbud på Lokaltogs nye batteritog og ladeinfrastruktur til Nærumbanen

De tre leverandører, der er blevet prækvalificeret til at byde på Lokaltogs kommende batteritog og ladeinfrastruktur, er:

·     Bozankaya Rayli Sistemler A.S. (Tyrkiet) i samarbejde med Efacec Engenharia e Sistemas S.A. (Portugal)

·     Koncar Inc. (Kroatien)

·     Stadler Deutschland GmbH (Tyskland) i samarbejde med Furrer+Frey AG (Schweiz)

”Vi er meget tilfredse med, at der er tre erfarne og velkvalificerede tilbudsgivere med i den videre proces. De besidder alle den nødvendige erfaring og de rette kompetencer inden for levering af batteritog og ladeinfrastruktur og er i stand til at opfylde de specifikke krav, Lokaltog har stillet i udbudsmaterialet. Det er i jernbanesammenhæng et mindre udbud, og ikke mindst på den baggrund er det glædeligt, at togmarkedet har vist Lokaltog den interesse, som det er tilfældet”, siger Lars Wrist-Elkjær, der er administrerende direktør i Lokaltog.

Lokaltogs udbud omfatter fire batteritog med tilhørende ladeinfrastruktur, der efter den foreløbige plan, som er godkendt i Region Hovedstaden, skal indsættes i den daglige drift på Nærumbanen i perioden fra slutningen af 2029 til slutningen af 2030. Den endelige dato for idriftsættelse kendes først ved kontraktindgåelse med den vindende leverandør.

Lokaltog forventer at kunne indgå kontrakt med den kommende leverandør i løbet af efteråret 2026.

FAKTA:

·   I september 2024 besluttede Regionsrådet i Region Hovedstaden, at Lokaltog skulle igangsætte en udbudsproces for indkøb af nye batteritog til Nærumbanen.

·   De fire gamle diesel-togsæt, der i dag kører på Nærumbanen, er af mærket RegioSprinter. 

·   De gamle tog er fra 1999, og materiellet har derfor en alder, hvor udskiftning vil være naturlig indenfor cirka fem år. Ikke mindst fordi, det er begyndt at blive sværere at få reservedele. 

·   Nærumbanen er Danmarks korteste privatbane med otte stationer. Strækningen er 7,8 kilometer lang og går fra Jægersborg til Nærum.

·   Omkring 750.000 passagerer rejser med Nærumbanen om året.

Tidslinje batteritog til Nærumbanen:

September 2025 Udbud offentliggøres
Oktober 2025 Resultat af prækvalifikation
Juni 2026 Frist for endelige tilbud fra leverandører
September 2026 Godkendelse af tilbud og valg af leverandør
Oktober 2026 Kontraktunderskrivelse med leverandør
2029-2030

     Forventet levering og idriftsættelse af batteritog (kendes først efter endelig kontraktunderskrivelse)

-