Etape 3: Hårlev-Rødvig

Etape 3 begyndte 1. marts 2024 og togtrafikken blev genoptaget 9. september 2024. 

 

Tredje etape er renoveringen af strækningen mellem Hårlev og Rødvig. Skinner og sveller blev fornyet, men her var det også nødvendigt at forny sporkassen, der er opbygningen i jorden og underlaget under svellerne.

Da strækningen var spærret for togtrafik, fjernede vi de gamle skinner og sveller. Derefter blev skærver og det, der ligger under skærverne, gravet væk, inden vi etablerede underlaget for det nye spor. Det skete bl.a. ved at benytte nye materialer og genbruge nogle af de eksisterende materialer. Vi udførte også afvandingsarbejder og dæmningsudvidelse på udvalgte steder.

Da underlaget og første skærvelag var færdigt, lagde vi sveller og skinner. Derefter blev sporet justeret samtidig med, at vi lagde de øverste skærver. Så blev skinnerne svejset. Sikringsanlæg og signaler blev reetableres, hvor det var nødvendigt. Efter en testkørsel kunne sporet tages i brug og efter nogle ugers belastning med almindelig togtrafik, skal sporet slutjusteres.

Ny station i Rødvig

I forbindelse med renoveringen blev der etableret ny station i Rødvig nærmere bymidten lige nord for Vemmetoftevej. Dermed behøver toget ikke længere at krydse Vemmetoftevej og Rødvig Hovedgade. Ved den nye station blev Lejdebækken og Junglestien lagt om, og der er udført følgende arbejder:

• Ny perron og nyt dobbeltspor.
• Adgangs- og opholdsarealer.
• Etablering af et hegn, som skærmer beboerne på Marmorvej for indblik fra passagerer, der står på perronen.
• Velfærdsbygning med teknikrum, personalerum og toilet med offentlig adgang.

Den nye station etableres i samarbejde med Stevns Kommune, som bl.a. står for forplads og parkering til biler og cykler.

Plantegning over den nye station i Rødvig ved Vemmetoftevej.

Byggepladser langs Østbanen - etape 3

Langs Østbanens strækning mellem Hårlev og Rødvig er der byggepladser, som bruges til opmagasinering af materialer og maskiner. Byggepladserne er også udgangspunkt for entreprenørens arbejde. Der vil derfor i nærområdet kunne opleves en del tung trafik på de omkringliggende veje, når maskiner og de store mængder byggematerialer som grus, sveller og skinner håndteres. Efter genåbningen af strækningen Hårlev-Rødvig, kan der stadig være aktiviteter på byggepladserne, men de vil derefter løbende blive ryddet, og områderne reetableres.

Byggepladser mellem Hårlev og Rødvig.